موضوعات: "ماه مبارک رمضان" یا "اسرار عبادت"

بیت المعمور چیست و کجاست؟

 

خانه ای است در آسمان چهارم، برابر کعبه و آن حجگاه فرشتگان بود.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: یا رسول الله! به ما خبر بده که خداوند بیت المعمور را از چه آفریده است و صفت آن چیست؟

حضرت فرمودند: بیت المعمور، خانه ای است در آسمان چهارم و خدای منان آن را در قرآن بیان کرده است«و الطور*و کتابٍ مسطورٍ*فی رقٍ منشور*و البیت المعمور[۱]؛ سوگند به کوه طور، و کتابی که نوشته شده، در صفحه ای گسترده، و سوگند به بیت معمور»بزرگی بیت معمور به حدی است که پانصد سال راه است و چهار درب دارد.

ادامه »

خلاصه ی خطبه های نماز عید فطر 95

 

در اینجا به خلاصه ای تیتر وار به بیانات معظم رهبری در خطبه های نماز عیدفطر سال 95 می پردازیم که عبارت بودند از:

خطبه ی اول

- تبریک عید به حضار، ملت ایران و امت اسلامی

- ناکامی دشمنان برای روزه خواری نسل جدید در این ماه

- حضور پررنگ در راهپیمایی روز قدس مخصوصا در استان های گرمسیرجنوبی کشور

- ایجاد مجالس معنوی از قبیل ؛برگزاری افطاری های ساده ، شب های قدر، قرائت قرآن ، حضور در مزارشهدا ، اعتکاف دهه ی آخر رمضان و طبابت های صلواتی

-  اشاره به اینکه امروز روز تکریم پیامبر (ص) است.


خطبه ی دوم

- دعوت به تقوای الهی

- اشاره به حملات تروریستی  در استانبول و بنگلادش که مصوب آن آمریکا و صهیونیست و انگلیس می باشند

- ایجاد آتش جنگ در کشورهای ؛ سوریه،یمن و لیبی

- تلاش دشمنان برای به فراموشی سپردن مسئله‌ی فلسطین

- بی لیاقتی برخی مدیران و سوء استفاده از قانون باید برکنار و مجازات شوند.

- اقدام جدی برای جلب اعتماد مردم


منبع: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33739


 

عیدفطر

 

 

عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

ادامه »

رتبه ی وبلاگ

 

وقتی از مراسم وداع با ماه مبارک برگشتیم خونه ساعت یک و نیم شده بود سریع کامپیوتر را روشن کردم تا ببینم رتبه ی وبلاگم چه تغییری کرده و بچه ها در رواق چه پیام هایی برایم فرستادند اول رفتم کوثربلاگ ،مطالب منتخب را بررسی کردم ولی مطلبی از من اونجا نبود وارد وبلاگم شدم و از پایین آمدن رتبه ی وبلاگ خشکم زد خیلی عصبانی شدم من از وقتی امتحانات تمام شده بود تمام سعی خودم را بکار بستم تا وبلاگم را ارتقا بدم تا اسمش را در قسمت وبلاگ های برتر در قسمت کوثربلاگ برسونم ولی نشده بود تازه پایین هم آمده بود با عصبانیت پیامی با این مضمون برای پشتیبانی فرستادم :

ادامه »

اعمال شب آخر ماه رمضان

 

اوّل: غسل.


دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام.


سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه:أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ


چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند:

اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ


خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينك در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه ات پناه میآورم از اينكه سپيده اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجه كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى.


پنجم: بخواند دعاى «يا مدبّر الامور» را كه بيان آن در اعمال شب بيست وسم گذشت

ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد:

سيّد ابن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هركه در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد:


اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِي لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِي
خدايا اين ماه را آخرين بار روزه ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می آورم از اينكه سپيده اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى.


پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند.


منبع

 

کی و چگونه باید وداع کرد؟

 

 

در روایت است که: « در توقیعی چنین سؤال شده وداع ماه رمضان چه وقت است؟ اصحاب ما در ان اختلاف نموده اند. بعضی آخرین شب از ماه را گفته اند و بعضی دیگر آخرین روز از آن هرگاه هلال ماه شوّال دیده شود.
جواب چنین است: « اعمال در ماه رمضان در شب های آن می باشد و وداع هم در آخرین شب آن واقع خواهد شد. پس اگر از کمی ماه بترسد آن را در دو شب قرار دهد.

بحار الانوار، ج 98،ص 172 

 

شمارش معکوس

 

 تا

وداع با رمضان

 

امام صادق(ع) فرمود:

من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه

 کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد.

 

 منبع

 

 

 

 

بیست و هفتم رمضان

عواملی که موجب می‌شود از هفتۀ آخر ماه رمضان، خوب بهره نبریم


1.  احساس «سیری» و «اشباع»/چند عامل موجب می‌شود که انسان از این ایام خاص(شبهای بعد از شب‌های قدر) خوب بهره نبرد. یکی غرور و عُجب عبادت است که انسان فکر می‌کند خیلی درِ خانۀ خدا مایه گذاشته است! لذا یک احساس سیری و اشباع شدن دارد. این عُجب است و عُجب هم موجب حبط عمل می‌شود.

2. عدم تحمل سطح معنوی بالا/یکی دیگر از عواملی که موجب می‌شود انسان بعد از شب‌های قدر، عبادت نکند، این است که گاهی انسان در شب‌های قدر، یک‌مقدار سطحش بالا می‌رود ولی چون شایستگی لازم(برای این سطح بالا) را ندارد، یک مدتی را به غفلت می‌گذراند تا سطحش دوباره پایین بیاید. انگار به گروه خونی‌اش نمی‌خورَد که زیاد آدم خوبی بشود، لذا می‌خواهد سطح خودش را پایین‌تر بیاورد! و این هم اتفاق خیلی غم‌انگیزی است.

3. یأس از خدا/ گاهی از اوقات هم ممکن است انسان از پروردگارش مأیوس شده باشد و پیش خودش بگوید: «اگر شب قدر مرا نبخشید‌ه باشند، الان هم نمی‌بخشند!» در حالی که باید دقت کنیم که خیلی از اوقات، در شب قدر، آدم را به‌صورت مشروط می‌بخشند و اگر بعد از شب قدر، پیگیری کنید، این بخشش برای شما تثبیت می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان



روز 24 رمضان از نگاه حجت الاسلام پناهیان

 

 

بعد از شب‌های قدر، خیلی‌ها دیگر زیاد به عبادت نمی‌پردازند؛ این هم یک رفتار عامیانه است. اتفاقاً ما بعد از شب‌های قدر، باید بیشتر از قبل به عبادت بپردازیم. چون ممکن است که ما در شب‌های قدر، مقدراتی داشته باشیم(از جمله در رزق و روزی، موفقیت‌های تحصیلی و کاری، موفقیت‌ها در عرصۀ اجتماعی و…) که بنا شده است اینها را به ما بدهند، اما برخی از مقدرات ما منوط به عبادت و تقوا و توبه و استغفار است. لذا شما فردای شب قدر، باز هم باید برنامۀ توبه و عبادت را داشته باشید. اصلاً در روایات ما این نیامده است که «بعد از شب قدر، یک مدت عبادت تعطیل است!» لذا شب قدر را هم در آخرین روز ماه رمضان نگذاشته‌اند که بعدش تعطیل کنیم و برویم دنبال کارهای دیگر!

در روایات ما هست که هر کسی می‌خواهد یک برنامه‌ای در زندگی خودش قرار دهد، یا یک رفتاری را برای خودش برنامه‌ریزی کند تا تغییری در خودش ایجاد کند، اجرای این برنامه یک سال باید طول بکشد تا اثر بگذارد.

کسانی که می‌خواهند برای برنامه‌های یک‌سالۀ خودشان تصمیم بگیرند، بهترین روز برای شروع این برنامه، همین روز 24‌اُم ماه رمضان است. مثلاً ممکن است کسی برای خودش برنامه‌ریزی کند و بگوید: «من از امروز تصمیم می‌گیرم، دعای عهد بخوانم» یا «دعای اللهم کن لولیک» را بعد از هر نماز بخوانم، یا لااقل روزی یک‌بار بعد از یکی از نمازها، بخوانم. یا اگر قبلاً نوافل نمی‌خواندم، تصمیم بگیرم که لااقل نافلۀ نماز عشاء(دو رکعت نشسته) را بخوانم، یا نماز غفیله را بخوانم. یا سورۀ «یس» بخوانم و به حضرت زهرا(س) یا به گذشتگان و ذوی‌الحقوق، هدیه کنم، یا هر شب قبل از خواب، سورۀ واقعه بخوانم که برای افزایش رزق و روزی خیلی مؤثر است، یا تصمیم بگیرم که بین‌الطلوعین، دیگر نخوابم.

 

 

 

 

 

منبع: http://www.farhangnews.ir/content/211508 

 

اعمال شب بیست و سوم رمضان

 

اول- غسل


دوم-  شب زنده داری


سوم- زیارت امام حسین (ع)


چهارم- خواندن سوره های عنکبوت، روم و دخان


پنجم ـ خواندن هزار بار سوره قدر


ششم - دعا برای امام زمان (ع)

 

منبع: http://nahad.kaums.ac.ir/Default.aspx?PageID=72&NewsID=191



دروصف مقام روزه دار

 

 

مرحبا ای روزه داران مرحبا / ای سراپا نور ایمان مرحبا


چون خدا بیند لبان روزه دار / می کند نزد ملائک افتخار


پس شما را مرحبا، صد آفرین / ای به کل آفرینش بهترین


من نمی گویم، خدا فرموده است / در همان روز نخستین در الست


چون شما را در اطاعت بنده دید / بر ملائک از خدا فرمان رسید


بند خدمت بر کمر محکم کنید / دسته جمعی سجده بر آدم کنید

 

 

1 2