موضوع: "حضرت معصومه علیها السلام"

امروز عفت و آبروی دختران را ذبح می کنند

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: امروز زنان و دختران مانند جاهلیت گذشته زنده به گور و کشته نمی شوند اما عفاف زن ذبح می شود دشمن حیثیت و ابروی زن را ذبح می کند زن و دختر در غرب تبدیل شده به یک وسیله تبلغ کالا و وسیله ای برای پرفروش کردن فیلم ها، اما اسلام برای زنان و دختران منزلت ویژه ای در نظر گرفته است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری ثامن؛حجت الاسلام ناصر رفیعی در ویژه برنامه میلاد حضرت معصومه(س) در حرم مطهر ضمن تاکید بر جایگاه و منزلت ویژه زنان و دختران در اسلام بیان داشت: زمانی که در دوران جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند اسلام این کار را نکوهش کرد و به زنان و دختران منزلت والایی داد.

ادامه »

تبریک

راز ازدواج نکردن حضرت

 

حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) به هنگام هجرت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) از مدینه به طوس ۲۷ ساله بودند.

ادامه »

همیشه از گفتن اسمم خجالت می کشیدم !

 

چون همیشه مورد انتقاد قرار می گرفتم و مخاطب بعد از شنیدن اسمم قیافش تغییر می کرد اولین بار که متوجه شدم اسمم به قول عوام باکلاس نیست 6 سالم بود و بعد با ورود به مدرسه خیلی از این نظر اذیت شدم مخصوصا در دبیرستان با ورود به خوابگاه ِ دانشگاه این موضوع برایم شدت گرفت طوری که بهم پیشنهاد میدادن که اسمم را تعویض کنم توی خوابگاه اسم های جدید و نو زیاد بود و من تعجب می کردم که چرا پدرومادرهای آن ها اسم های خوبی برایشان گذاشتند ولی والدین من …چندبار خواستم اسمم را عوض کنم یعنی دیگران مدام بهم می گفتن که اسمتو عوض کن ولی ته دلم راضی نبود.

وقتی ازدواج کردم خانواده ی همسرم بعد از یک سالی که عروسشان بودم بهم می گفتن ” خیلی اسم تو قدیمیه! مال چند هزار پیش هستش که اعراب از آن استفاده می کردند چرا پدرومادرت اسم عربی برایت گذاشته اند…” تصمیم گرفتم اسمم را تغییر بدهم ولی مادرم گفت: “اسم تو زیباترین اسم هستش میدونی چقدر اسم تو قشنگه ..اسم تو از روی حضرت معصومه گرفته شد ما به خانم قول داده بودیم اگر بچه مان دختر شد اسمش را معصومه بگذاریم و…… ” توی دلم میدونستم حرف های مادرم درسته و به آنها ایمان داشتم ولی انقدر از این بابت زجر کشیده بودم که دیگه حرف های مادرم فایده نداشت و من نمی تونستم اسم معصومه را دوست داشته باشم ولی هیچ وقت کتمانش نکرده بودم حتی داخل فضای مجازی مثلا در ایمیل و یا نام پروفایل در کوثرنت و… از اسم خودم استفاده می کردم .

تا اینکه دیروز صفحه ی کوثرنت را باز کردم دیدم سمت چپ صفحه نوشته « معصومه…» نظرم جلب شد به اسمی شبیه اسم خودم وقتی وارد شدم دیدم کمپین دختر مسلمان هستش همینطوری که داشتم می خوندم در انتها دیدم نوشته « #نام_من_معصومه » نمی دونید با دیدن این نوشته چه حالی شدم بغض فرو خورده ی این 26 سال یکدفعه ترکید انگار یکی دست گذاشته بود روی غده ای که در روحم هستش و باعث شد اون سرباز کنه و…باورم نمیشد برای اولین بار بخاطر اسمم خوشحال بشم همینطوری اشک میریختم و از حضرت معصومه معذرت خواهی می کردم شرمنده ی ایشون بودم که چرا بخاطر دید یک عده انسان …. خودم را باخته بودم و زیبایی اسم ایشان و لیاقتی که از ایشان بخاطر اسمشان بهم هدیه شده بود را ندیده بودم.

از اینکه کوتاهی فکر دیگران باعث کوتاه شدن فکر من شده بود ناراحت شدم و از طرفی خوشحال که بلاخره این مشکل برایم حل شد واقعا از دست اندرکاران راه اندازی این کمپین تشکر ویژه دارم.تشکری از جنس آسمان. خوشحالم که عضوی از این فضای عطرآگین دینی هستم. بله من فهمیدم که آدم باید با افرادی باشه که از لحاظ فکری مثل خودش باشند تا انقدر روی دین و معنویت آدم تاثیر نگذارند.


حالا می خوام توی کوثرنت فریاد بزنم و با خوشحالی بگم که نام من معصومه است

 

نویسنده : معصومه ورمزیار

منبع: http://kowsarnet.whc.ir/thewire/view/2721609

اشاعه نام حضرت معصومه علیها سلام

 

به دلیل تکریم و اشاعه نام حضرت معصومه علیها سلام درتاریخ 01/05/95 طبق نظرسنجی از طلاب خواهر سراسر کشور  برخی از نظرات منتخب این عزیزان در ذیل آمده .

 

یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر نامگذاری زیباست ، نام هویت و عمق فرهنگ خانواده را نشان میدهد که متاسفانه بعضی از خانواده های ایرانی دچار بی هویتی فرهنگی شده و اسامی که شاید فقط تلفظ دهن پرکنی داشته باشند و از نظر بار معنایی و هویتی خالی هستند را برای فرزندانشان انتخاب می کنند . افتخاری است که پدر و مادر انمان نام ولی نعمت هامان و بهترین سرمشق ها را برما گذاشتند تا یادبگیریم که خاندان کرمی هم هست . به نام های زیبای مان افتخار میکنیم .(خانم آ. ماهینی طلبه استان بوشهر)

 

 البته عربی بودن اسم که مهم نیست من که هرگز دوست ندارم مثلا اسم رو صدام بذارم!!! مهم اسلامی و پر معنا و مفهوم بودن هست که الحمدلله اسم معصومه این ارزش رو داره…هیچکدوم از ائمه ی ما اسمشون ” حر” نبوده ولی امام حسین علیه السلام فقط راجع به جناب حر فرمودند که تو حر و آزاده ای همانطور که مادرت تورو نام نهاد ( خانم م.رشیدی طلبه استان خوزستان (شیدا) )

 

واقعا معصومه اسم با مسمایی است من وقتی نام معصومه را می شنوم چهره آرام ونجیب یک خانم تو ذهنم میاد.( خانم ز.پیمانی استاد حوزه استان اصفهان (گل نرگس) )

 

 [واکنش منفی بعضی از افراد جامعه از شنیدن اسامی متبرک اهل بیت خاندان عصمت و طهارت  بر روی فرزند؟]  خیلی خیلی برای خودمان متأسفم . معمولا قشر مذهبی ، آن قدر پراکنده شده است که بیشتر اوقات یک آدم مذهبی در بین صد ها نفر ، عامی قرار می گیرد و کم کم مواجه می شود با ایرادات و بهانه های واهی دیگران که : هیچ کس مثل تو نیست ! وسواسی شده ای ! زیادی مقیدی ! عمر این حرف ها و این کارها سر آمده است ! و خیلی حرف و حدیث های دیگر که هر چند فرد متدین ، ایمان و اعتقاد قلبی به باور ها و اعمال دینی داشته باشد ، باز هم با این حال او را به شک می اندازند و کم کم از راه به در می کنند و ناگزیر است که به همرنگی جامعه پیرامونش در بیاید .البته در شهر های مذهبی تر به مراتب کمتر با این پدیده برخورد می کنیم ، ولی خب در همه جا جریان دارد !روانشناسی که متد های رایج غربی را تجویز می کند ، پزشکی که خود را محرم همه می داند ، کارمند اداره ای که برای انجام کارهای اداری ات باید خیلی با آب و تاب ! با او صحبت کنی ! راننده تاکسی ای که از چادری ها پول بیشتری می گیرد و یا حوصله مسیر اضافی رفتن با خانم های محجبه را ندارد ! همه و همه عامل محرکی است برای سوق دادن افراد به بی بندو باری و بی مبالاتی در امر دین  ! (خانم ط.حسن آبادی طلبه استان سمنان ( صبا ملکوتی ))

 

نتیجه گیری : انتخاب اسم برای کودک, علامت دید, تفکر, ایده, آرمانها, و معیارهاست
گروهی تصور می کنند نامگذاری امری عادی و معمولی است, وبه هر نامی که بخواهند، مانعی ندارد کودک را نامگذاری کنند, ولی این طور نیست. نامگذاری امری بسیار مهم و دارای اثر در مشاعر کودک و آینده‌ی اوست؛ به همین خاطر امام کاظم(علیه السلام) در وسایل الشیعه، جلد21، صفحه389 می فرماید:«اول نیکی مرد نسبت به فرزندش این است که او را به نام نیک نامگذاری کند، بر هر کدام از شما لازم است برای فرزندش نام نیک انتخاب کند» .  (سرکار خانم ک. بیگی استاد و معاون پژوهشی حوزه استان سیستان و بلوچستان  )

 

 جمع بندی: مهزیار

شعر در وصف حضرت معصومه(س)

 

عمه سادات سلام علیک


روح عبادات سلام علیک


کوثر نوری به کویر قمی


آب حیات دل این مردمی


عمه سادات بگو کیستی؟


فاطمه یا زینب ثانیستی؟


از سفر کرب و بلا آمدی؟


یا که به دنبال رضا آمدی؟


من چه کنم شعله داغ تو را


درد و غم شاهچراغ تو را


کاش شبی مست حضورم کنی


باخبر از وقت ظهورم کنی

احادیث حضرت معصومه(س) در قالب تصویر