دختران چگونه سوار تاکسی شوند؟!

 

یکی از دغدغه های دختران برای حضور در جامعه سوار شدن در تاکسی می باشد.چون امکان برخورد با نامحرم وجود دارد. اگر نوع ماشین پراید باشد که برخورد همراه با فشار مستلزم، نشستن در قسمت عقب خودرو زمانی که 3 نفر در آن وجود داشته باشند، است. در بعضی شهرها و خانواده ها فرهنگ جلو نشستن برای خانم ها نیز وجود ندارد.

پس چاره چیست؟

90 درصد تنها راه حل علاج با این معضل جامعه را جلو نشستن خانم ها با رعایت اصول اخلاقی ،می دانند. و برای خانواده هایی که جلو نشستن خانم را در تاکسی عیب می دانند باید دختران ، پدر و مادر خود را توجیه کند که با عقب نشستن برخورد با تن نامحرم صورت می گیرد وبرای جلوگیری از گناه ناچار هستم که صندلی جلو را انتخاب کنم. و اگر فرهنگ یک شهری این را نپسندد باید رضایت پروردگار را در الویت قرار داد. و اگر توان مالی داشته باشیم صندلی های عقب را انتخاب و درصورت نشستن نامحرم جلوگیری کرده و کرایه ی 2 نفر را پرداخت کنیم.

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد در جایى که نفس زنى را که محرم او نیست مى‏شنوند، نماند».

 

حضرت امام علی(ع) نقل شده که فرموده اند:«ای اهل عراق خبر شده ام که همانا زنان شما در راه( بازار) به مردان می خورند چرا حیا نمی کنید خدا لعنت کند کسی که غیرت از خود نشان ندهد،… »

 

و در جای دیگر فرموده اند:« چرا حیا نمی کنید و غیرت از خود نشان نمی دهید زنان شما به سوی بازارها خارج می شوند و مزاحم می شوند با انسان های بی بند وبار»

 

خانم ص.ملکوتی (ط.ح) طلبه ی استان سمنان در این زمینه می گوید:

” نکته مهم اینجاست که شما باید این معادله چند مجهولی را در عرض چند ثانیه کوتاه برای خودت حلاجی کنی که بالاخره کدام روش را انتخاب کنی ؟ چون نه راننده منتظر فکر کردن ما می ماند و نه بقیه مسافران ! و برهمگان واضح و مبرهن است که جلو نشستن خیلی بهتر از عقب نشستن است .
و باید گفت خدا پدر پلیس راهنمایی و رانندگی را بیامرزد که اجازه نمی دهد دو نفر جلو بنشینند . یادم هست خیلی قدیم ها ، مجبور می شدیم برای جلو نشستن هم پول دو نفر را حساب کنیم .
و البته تمام این راه کار های ارائه شده توسط دوستان ، هنگامی به کار می آید که شما در ابتدای مسیر تاکسی و در ایستگاه تاکسی بخواهید سوار آن شوید .
حال تمام این شرایط را بیاورید در شهری مثل شهر ما که اصلاً ایستگاه تاکسی ندارد . تاکسی ها از وقتی که راه می افتند بدون اینکه جای ثابتی به عنوان ابتدای مسیر داشته باشند ، همینطور در شهر می گردند و مسافر سوار می کنند . و اگر بخواهی تاکسی مورد نظر خود را که شرایطش به شما بخورد انتخاب کنی ، باید ساعت ها علاف شوی !”

 

خانم م.کارآموزیان راوری در این مورد می فرمایند:

“به نظر من در بعضی شهرها فرهنگ اینکه یک خانم جلو بنشینه رواج داره پس جلو بنشینیدحتی صبر کنید تا تاکسی های بعدی برسند شاید جلو جاباشه و اگر باید صندلی عقب بنشینید درصورت فرصت صبر کنید تا ماشین بعدی بیاد که دوخانم عقب باشه واگرناچارشدید عقب درکنار یک نامحرم باشید لطفا یک کیف وسط قرار دهید . درصورت امکان سوار پراید که فضای کمی دارد، نشوید. در صورت نگاه‌های اضافه شخص نامحرم کنارتان بی اهمیت باشید و نخواهید تذکر بدید بعضی ها بیمارند این کار میکنند تا شما حرف بزنیدو ازصدای شما لذت ببرند لطفا درتاکسی با موبایل صحبت نکنید که خودش جلب توجه برای نامحرم میکند واگرشخصی باوزن زیاد صندلی عقب نشسته لطفا سوارنشوید که به احتمال زیادناخواسته برخوردی صورت میگیره پس لطفا منتظر تاکسی بعدی باشید.ومتاسفانه بعضی آقایون توتاکسی بد مینشینند دراین جور مواقع تذکر بدهید تاجمع وجور بنشینند.واگر وضع مالیتان بیسته با آژانس رفت وآمد کنید من توشهرم ناچارم با آژانس رفت وآمد کنم فکر نکنید وضع مالی خوبه نه مجبورم .”

 

خانم رفعت مظفری طلبه استان بوشهر دراین مورد می فرمایند:

“نباید کاری به عرف داشت باید دید خدا چی میگه حتما باید درصورت بودن مرد درصندلی عقب ،صندلی جلو نشست.شرم هم نباید کرد از اینکه بری صندلی جلو بشینی یا بگی آقا ببخشید شما برید پشت بشینید.”

 

 

خانم ز.یارشریفی استاد حوزه خواهران استان خوزستان در این زمینه می فرمایند:

“بله متاسفانه این موردی هست که بخشی ازمردم جامعه توجه نمی کنندوچقدرحساس هست وقتی حضرت علی علیه السلام  به مردان عراق فرموده بودندشنیده ام دربازارزنان شمابامردان برخوردمی کنندآیاحیاوغیرت ندارید؟(کنایه ازتماس بدنی)چیزی که متاسفانه دربازارومکان های شلوغ بعضی هارعایت نمی کنندوراحت به نامحرم تنه می زنندوبرخوردمی کنند.وماکه خانم هستیم بیشتربایدرعایت کنیم برای خودمن پیش آمده که دراین صورت صندلی جلومی نشینم ویااگرعقب ماشین بنشینم برای جلوگیری ازحضوردونامحرم وخودبنده به راننده گفته ام که مثلاکرایه رابرای دونفرحساب می کنم که دیگرخیالم راحت باشدچون همیشه که این مواردپیش نمی آیدولی نظربنده این هست توصیه می کنم تحت هیچ شرایطی انشالله بادونامحرم که جمعاسه نفرمی شویم ننشینیم چون ناخودآگاه برخوردپیش می آیدضمنااینکه فرمودیددربعضی شهرهافرهنگ جلونشستن جانیفتاده مابایدفرهنگ وشرعیات رابین مردم جابیندازیم چطورهرچیزغیرشرعی هرروزعرف وفرهنگ میشه ولی یه بخشی بی تفاوت عبورمی کنند؟چطورحاضرهستن درکناردونامحرم درصندلی عقب بنشینندولی نشستن درصندلی جلوکه به راحتی ازاین مشکل درامانی هنوزفرهنگ نشده؟انشالله خداوندعاقبت همه ماراختم به خیرکند.”

 

راه حلی برای مسئولان شهر ها

دراین زمینه خانم ع.کمال استاد حوزه خواهران استان فارس می فرمایند:

“می تونیم پیشنهاد بدیم که جلسه ای با هماهنگی مرکز تاکسی رانی شهرستان برای رانندگان گذاشته بشه و رعایت این نکته رو یادآور شوند حتی از حوزه برادران این پیشنهاد داده بشه مطمعینا اثر داره چون همیشه ما دخترا هستیم که باید معذب باشیم
بعضی اوقات نمیشه به آقایی که جلو نشسته گفت شما بیا عقب تا من جلو سوارشم چون کنار دستم مرد میخاد سوار شه اما اگه خود راننده این پیشنهاد بده خیلی فرق میکنه.
این طوری دختری که اهل رعایت باشه خیلی راحت میتونه جاش رو عوض کنه .
بنده صندلی عقب رو ترجیح میدم ولی اگه نامحرم سوارشه جام عوض میکنم اگر اصلا شرایط جور نباشه پیاده میشم
بنده که بارها سرم در آمده مجبور شدم کلی راه پیاده تا خونه بیام چون کنارم میخاست آقا سوار شه.”

 

نتیجه گیری

خانم م.قپانوری استاد حوزه خواهران استان همدان می فرمایند:

در کل به نظر من در جمع بندی باید گفت:
عالم محضر خداست در محضر خداگناه نکنیم. هر جا قراره به گناه بیفتیم ،تابلوی ایست را بزنیم.
از لحاظ شرعی هم اگر نگاه کنیم مراجع تقلید تشخیص موضوع را به خود مکلف ارجاع داده اند.. اگر منِ خانم تشخیص دادم جلو نشستنم با توجه به برخورد راننده موجب گناهه پس برمن جایزنخواهد بودکه جلو بشینم.
بنابراین به نظر من در این موضوع نمیشود نسخه واحدی پیچید چون این موضوع بستگی به راننده،مسافران،زن یا مرد بودن راننده،نوع برخورد،مسافران وتعداد آنها،نوع وسیله نقلیه،جیب من و………….. دارد.

 

منبع: نظرسنجی http://kowsarnet.whc.ir/thewire/view/2741816

 

 

 

  • نظر از: مريم قاسمي
    1395/05/07 @ 02:20:37 ب.ظ

     

    سلام بسیار جامع ومفید بود دقیقا یکی ازمسائل مبتلابه وموردبررسی قراردادین واین خیلی عالیه وماباید شاکرخداوند باشیم که علی رغم نقشه هایی که دشمن داره میکشه زنان ودختران مااینقدربصیرت دارن که تمامی خطراتی که شخصیت وجودی زن مسلمان وتهدید میکنه درهمه ابعاد مورد بررسی قرارداده وتوی جامعه روشنگری میکنن.اجرتون با خانم فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

  • 5 stars
    نظر از: متین
    1395/05/06 @ 11:27:29 ب.ظ

    متین [عضو] 

    سلام .
    واقعا درست است همیشه سوار شدن تاکسی برای خانم ها دغدغه بزرگی است.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.