موضوع: "نماز"

نقاشی نماز

یک ماه پیش به بچه ها گفتم یه نقاشی درباره ی نماز بکشید بیارید. روز بعد یکی از بچه ها برایم یک نقاشی فوق العاده زیبا آورد و من برای اینکه نقاشی را تا نکنم اونو دادم دفتر دبستان 

چندروز بعد وقتی سراغ نقاشی رفتم نقاشی را پیدا نکردند و اون دختر دیگه نماز نیامد و چون فامیلی اونو بلد نبودم بچه های دیگه نتونستند کمکم کنند 

خیلی از گم کردن اون ناراحت بودم. روز 22بهمن قبل از راهپیمایی مشغول کشیدن پرچم روی دست بچه ها بودم که دیدم ازلابلای بچه ها جلو اومد و گفت خانم روی دست منم نقاشی می کشید !باهیجان و خوشحالی بهش گفتم پس کجا بودی تاحالا ، چرا دختر نیومدی بهت جایزه بدم . یلدا با خوشحالی و تعجب نگاهم می کرد و گفت خانم ببینید الان هم نقاشی کشیدم 

 راهپیمایی22بهمن 96 ازنا

یلدا بستاک  22بهمن 96 ازنا

  عکس عاشقانه ی من و یلدا 

شک در تعداد تسبیحات اربعه

 

سؤال: کسی که نمی داند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چه حکمی دارد؟

جواب: یک مرتبه نیز کفایت می کند و چیزی بر او واجب نیست، و تا به رکوع نرفته می تواند بنا را بر اقلّ گذاشته و تسبیحات را تکرار نماید تا یقین کند که آن را سه مرتبه گفته است.

ادامه »

نماز شب را چگونه می خوانند؟

 

چهار نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نافله شب،

بعد یک نماز دو رکعتی به نیت نماز شفع،

بعد یک نماز یک رکعتی به نیت نماز وتر.

که مجموعا 11 رکعت می شود.

ادامه »

دقیقه ی 90

 

 

وقتی صدای اذان را می شنوم آرامش عجیبی همراه با شعف سراسر وجودم را فرا می گیرد أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(الرعد/28) ولی وقتی رفته رفته از وقت نماز می گذره و من هنوز نتوانسته ام نماز اول وقت را بخوانم وجودم سراسر اضطراب و دلشوره می شود.این حس با حرکت عقربه های ساعت بیشتر می شود.

نماز مانند لیموشیرین است،هرچه از اول وقت دورتر شود تلخ تر می شود.هرکه عادت به تاخیر نمازها کرده ،خود را برای تاخیر در امور زندگی آماده کند. (آیت الله بهجت )

بسیاری از مردم انجام کارهای مهم را به آخرین لحظات موکول می کنند؛به علت اضطراب آدرنالین ترشح می شود و آدرنالین چنان نئشه آور است که انسان به آن معتاد می شود و بدین ترتیب همیشه کار را به تعویق می اندازد.هرچند که وجود مقدار کمی آدرنالین برای احساس انگیختگی و اعتماد به نفس لازم است،ولی موکول کردن انجام کارها به آخرین لحظات فرصتی برای رفع اشتباه احتمالی نخواهد گذاشت.وگرچه مقدار کمی آدرنالین همواره ایجاد انگیزه می کند اما ترشح بیش از اندازه آن برای سلامت مضر است. (مدیریت زمان ، دیوید لوئیس ،ص25 )

بله راه حل را پیدا کردم باید به سراغ دستورات پیامبران و امامان رفت

امام صادق(علیه السلام) در این باره می‌فرمایند:

«الصلوةُ تستحبُّ فی اَوَّلِ الأَوقاتِ»، خواندن نماز در اول وقت و در اولین فرصت، کاری مستحب و پاداش افزاست. (بحارالانوار، ج 80، ص 13) همچنین از آن حضرت نقل شده که نماز اول وقت، «خشنودی کردگار» را به همراه دارد.

 

حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسکری(علیه السلام) روایت می‌کند که فرمود:

«خداوند متعال با حضرت موسی(علیه السلام) تکلم کرد، حضرت موسی(علیه السلام) فرمود: خدای من! کسی که نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا می‌کنم و بهشتم را برایش مباح می‌گردانم.» (بحارالانوار، جلد82، صفحه 204)

 

پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) در حدیثی برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی را به اقامه‌کنندگان نماز اول وقت نوید می‌دهند و می‌فرمایند:

«بنده‌ای نیست که به وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.» (سفینة البحار، جلد 2، صفحه 42)

 

پس بخاطر سلامتی خود من هستش که سفارش به نماز اول وقت شده.

خداوند نمی خواهد برای شما زحمتی ایجاد کند،بلکه می خواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام گرداند،باشد که سپاس گویید. (قرآن، مائده،6 )

خداوندِ سبحان ، الحمدالله

 

 

تأثیر وضو در طلب حاجت

 

اگر کسی بی وضو در طلب حاجت خود برود و نیازش برآورده نشود، جز خویشتن کسی را سرزنش نکند.

امام صادق(ع)

 

از این حدیث چند نکته مهم به دست می آید؛

ادامه »

مگر نماز انسان را از گناه باز نمی دارد؟

چرا بسیاری از کسانی که نماز می خوانند در عین حال مرتکب گناه و معصیت می شوند مگر نماز انسان را از گناه باز نمی دارد؟

نماز به طور طبیعی اقتضای ترک گناه و معصیت دارد نه این که علت ترک معصیت باشد.به تعبیر دیگر نماز و اذکار و کلمات آن مانند خود قرآن کریم است که مردم را دعوت به ترک گناه می کند.بعضی نهی نماز مانند نهی قرآن تشریحی است نه این که تکوینی باشد و به صورت جبر انسان را از گناه باز دارد بلکه زمینه ی ترک گناه را فراهم می کند.

نهی نماز از فحشا و منکر از نهی خود خداوند بالاتر نیست. قرآن کریم در آیه ی 90 سوره ی نحل می فرماید با این که خداوند مردم را از فساد و گناه نهی می کند در عین حال برخی از مردم مرتکب اعمال زشت می شوندبنابراین از آنجا که نماز ذکر خداست(اقم الصلاة لذکری) ،ایمان به خدا و ایمان به معاد و عالم قیامت انسان را از گناه باز می دارد.ایمان به روز جزا همانگونه که در نماز اعتراف می کنیم ، خداوند مالک روز قیامت است، ایمان به رز حساب و کتاب است و این ایمان باعث می شود که انسان در کارهایش حساب و کتاب داشته باشد و مرتکب زشتی ها نشود.


منبع: کتاب یکصدوچهارده نکته از قرآن درباره ی نماز،مؤلف اکبر دهقان، ص 78

نظر از طرف

پشتیبانی کوثر بلاگ نوشت:

با سلام و احترام
ضمن آرزوی سالی سرشار از خیر و نیکی برای شما
مطلب شما در منتخب ها درج گردید
موفق باشید.
————-
http://farakhan.kowsarblog.ir/noruz

فرمول طلایی نماز

 


وقتی صدای اذان را می شنوید تصور کنید که این آخرین اذانی است که در زندگی می شنوید و قرار است بعد از آن از دنیا بروید و اذان بعدی را هیچ وقت نخواهید شنید.


استفاده از این فرمول برای خودم بسیار کارساز بوده و هست. و دو نتیجه ی گرانبهای زیر را داشته :

1.به جا آوردن نماز

2.نماز اول وقت

3.حضور قلب در نماز


ان شالله استفاده از این ایده برای شما نیز موثر باشد.





اثبات عروج انسان به وسیله ی نماز

 

 

آیا معراج و عروج به سمت خداوند مختص پیامبران است؟

پیامبر (ص) می فرمایند من وقتی همه ی مراحل را طی کرده از آسمان ها گذشتم و به بیت معمور و نزدیک سدرة المنتهی رسیدم بعضی از اصحابم مرا همراهی می کردند آن ها که لباس نو دربرداشتند وارد شدند و آن ها که نداشتند ماندند عده ای را به همراه خود بردم و عده ای به همراهم آمدند. 1 

ادامه »