موضوع: "امامزادگان"

باید شکرگزار نعمت اهل بیت(ع) باشیم

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در اجلاس تولیت‌های آستان‌های مقدس جهان اسلام، وجود مقدس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند متعال دانست و بر لزوم شکرگزاری بر این نعمت بزرگ تاکید کرد.

ادامه »

ولادت حضرت احمد بن موسی شاه چراغ سلام الله علیه


تاریخ دقیق تولد حضرت احمد بن موسی شاه چراغ سلام الله علیه مشخص نیست. اخیراً در شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت آن حضرت مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند.

لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند. اما پس از بررسی های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد حضرت شاه چراغ بدرستی مشخص نیست و در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد.

از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاه چراغ» تعیین شود.

ادامه »

به زیارت ما بیا

سیمین تاج جمالی اهل ابراهیم آباد رامجرد 23 ساله چنین می گوید: ده روز قبل بعد از یک سردرد شدید حالت تشنج به من دست داد. تمام بدنم سوزش بسیار زیاد پیدا نمود. قادر به شناسایی همسر و فرزندانم نبودم. تمام فامیل هایم را که اطرافم بودند می دیدم ولی فکر می کردم آنها غریبه اند و آنها را بجا نمی آوردم. مرا به چند بیمارستان و دکتر خصوصی برای درمان بردند که اثری نبخشید تا اینکه در دیروز در خواب دیدم که حضرت شاهچراغ(ع) به منزل ما آمدند و دست مبارک خود را بر سرم گذاشتند و فرمودند((به زیارت ما بیا)).

ادامه »

دستان مبارک

 

نامش احمد خسروی کارمند شبکه بهداری شازند اراک است. شرح حال خود را که به دستان مبارک حضرت احمدبن موسی شفا پیدا نموده چنین ذکر می کند:

((یا من اسمه دواء و ذکره شفاء)) السلام علیک یا احمد بن موسی(ع) یا شاهچراغ. من در تاریخ 73/2/5 به علت کمر درد شدید به دکتر مراجعه نمودم و تشخیص دادند که دیسک کمر دارم و باید حتما عمل کنم. ده روز استراحت کامل در منزل دادند که اینجانب استراحت مطلق نمایم. بعد از چند روز احساس نمودم پای راستم حس ندارد.

ادامه »

شاهچراغ علیهما السلام

 

 در خـــجسته ایام میلاد حضـــرت قائم(ع) در بارگاه ملکوتی فرزند بزرگوار امام هفتم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) معجزه ای رخ داد.

ادامه »

عنایت حضرت احمدبن موسی علیهما السلام به خانواده شهداء

 

بانو تقی زاده خواهر یکی از شهداء که از چهار سال قبل دچار بیماری شده و از دو هفته پیش  دچار اختلال حواس، لالی زبان و فلج قسمتی از بدن شده بود در حرم مطهر احمدبن موسی(ع) شفا یافت. در پی شفای این خواهر که ظرف چهار سال بیشتر تلاشهای گروهی از پزشکان برای معالجه وی مثمر ثمر واقع نشده بود، مراسم دعا و نیایش با حضور سید محمد مهدی دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) برگزار شد.       

ادامه »

چرا باید به زیارت امام زادگان رفت؟

 

داشتن رابطه خویشاوندی با یک معصوم دلیل بر مومن بودن افراد نمی شود. چه بسا افرادی مانند جعفر کذاب که علی رغم داشتن رابطه با امام معصوم(ع) از راه راست منحرف شدند.
حال سوال اینجاست که چرا در زیارت نامه امام زادگان جملاتی مانند انی اشهد انک قلت حقاو شهادت هایی از این قبیل امده!
در صورتی که ما بر حسب ظاهر دلیلی بر درست بودن این شهادت ها نداریم جز اینکه این افراد فرزند امام معصوم(ع) هستند.


پاسخ از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

ادامه »

علت نیک بودن زیارت امامزادگان

 

در ابتدا باید اشاره شود که زیارت امامزاده های که در سیره مومنین مطرح است بر اساس آموزه های کلی است که در منابع دینی بدان اشاره شده مثلا از رسول خدا نقل شده که فرمود:

« مَنْ زارَنيِ أَوْزَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتيِ، زُرْتُهُ يَومَ القِيامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِه [۱]

كسي كه من يا يكي از فرزندانم را زيارت كند، روز قيامت به زيارت او مي آيم و او را از هول و هراس آن روز رهايي مي دهم.»

ادامه »

زیارتنامه امامزادگان علیهماالسلام

 

اَلسلامُ عَلَیْکَ اَیُهَا السِیِدُ الزَکِیُ،

اَلطاهِرُ الْوَلِیُ، الداعِیُ الْحَفیُ،

اَشْهَدُ اَنَکَ قُلْتَ حَقاً وَ نَطَقْتَحَقاً وَ صِدْقاً وَ دَعَوْتَ اِلی مَوْلایَ وَ مَوْلاکَ عَلانِیَهً وَسِراً فازَ مُتَبِعُکَ و نَجی مُصَدِقُکَ وَ خابَ وَخَسِرَمُکَذِبُکَ وَ الْمُتَخَلِفُ عَنْکَ،

اِشْهَدْلِی بِهِذهِ الشَهادَهِ لِاَکوُنَ مِنَ الْفائِزینَ بمَعْرِفَتِکَ وَ طاعَتِکَ وَ

تَصْدِیقِکَ وَ اتَباعِکَ،

وَالْسَلامُ عَلَیْکَ یا سَیِدِی اَنْتَ بابُ اللهِ الْمُؤْتی مِنْهُ وَ الْمَأْخُودُ عَنْهُ اَتَیْتُکَ

زائِراً وَ حاجاتِی لَکَ مُسْتَوْدِعاً،

وَها اَنَاذا اَسْتَوْدِعُکَ دِینیِ وَ اَمانَتِی وَخَواتِیم عَمِلی وَ جَوامِعَ

اَمَلِی اِلی مُنْتَهی اَجَلِی،

وَاَلسَلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.

منبع

امامزاده

 

این امامزاده محل دفن یکی نوادگان موسی کاظم علیهما السلام  بنام محمد یا محمد رسول یا محمد سروی است. گفته می شود، در زمان خلافت عباسی برای تبلیغ مذهب تشییع و نیز دعوت مردم به دین اسلام به این منطقه مهاجرت نموده است، محمد رسول در تنگه عبوری در پایین همین امامزاده به دست ماموران عباسی شناسایی شده و بعد از زخمی شدن در محل همین امامزاده روی تخته سنگی کشته می‌شود و در همان جا به خاک سپرده می شود، سالها بعد عده ای از علاقه مندان روی قبر ایشان ساختمانی بنا کرده و محل دیدار گردشگران و زائران میگردد.

 

درهای امامزاده قاسم(ع) ازنا

 

از اهالی  روستایی که در جوار امامزاده زید و قاسم شهرستان ازنا است شنیده می شود که درهای این امامزاده در زمان قدیم به سرقت می رود ولی بخاطر کرامات این امامزاده فردای اون روز درها سرجایشان دیده می شود. این موضوع در اهالی این روستا سینه به سینه و نسل به نسل شنیده شده است.

 

منبع : شنیده شده

بقعه امامزاده قاسم(ع) بنایی با 8 قرن قدمت/ تلفیقی از آرامش معنوی و معماری اسلامی

 

آرامگاه این امامزاده در ردیف فهرست آثار ملی ایران با شمارهٔ ۱۷۵۷ ثبت شده‌است. گنبد مخروطی شکل امامزاده قاسم با ۴۰ متر ارتفاع یکی از موارد خاص معماری در نوع خود و از عجایب معماری ایران می‌باشد.این گنبد از بیرون مخروطی ولی از داخل حرم به شکل کروی می‌باشد.

این امامزادگان از فرزندان امام حسن(ع) هستند که در قرن ششم توسط سپاه بنی عباس به شهادت رسیده اند و در این روستا به خاک سپرده شده اند.

تزئینات گچی ایوان ها، کاشی کاری ازاره گنبد خانه و کتیبه های چوبی و گچی از دیگر ویژگی های این بنای تاریخی است که توجه بینندگان و زائرین را به خود جلب می کند.

منبع

1 2