موضوع: "خانواده"

تلقین مثبت

مادر ابوعلی سینا از بچگی او را طبیب صدا می کردند

این یعنی اینکه از کودکی به او تلقین مثبت می دادند.

پس فرزندان خود را با نام های نیکو بخوانید.

ادامه »

حتما آینه قدی داخل خونه نصب کن!

 

پزشکان دریافته‌اند که افرادی که دچار اضافه وزن هستند، به دلایل روانی از ورانداز کردن خود در آینه دوری می‌کنند که سبب می‌شود، به رژیم غذایی نامناسب خود ادامه دهند.

افراد راه رفتن خود را با آینه تماشا کنند و این می‌تواند سبب تشویق آن‌ها به داشتن رژیم غذایی سالم، کم خوردن تنقلات و همچنین ورزش منظم شود.

منبع : شبکه خبر

 

نقش مادر

 

نقش مادری یک نقش مقدس و در عین مقدس بودن سنگین و دشوار است. مادران کسانی هستند که امر پرورش فرزندان را در دوران حمل و پس از آن بر عهده دارند و به همین خاطر است که باید با اصول تربیتی کودک آشنا باشند تا راهکارهای مناسب تربیتی را برای تربت کودک خود به کار گیرد. چراکه این مادران هستند که انساها را تربیت می کنند و در واقع آنها سازندگا واقعی جامعه هستند و اگر در این مورد مادران

نکات تربیتی را رعایت کنند ما می توانیم جامعه ای عاری از هرگونه مشکلات داشته باشیم و دیگری اینکه مادران باید در تربت کودک خود برنامه و هدف داشته باشند زیرا بدون این مورد نمی توانند کودک خود را درست و صحیح تربیت کنند و مادران باید در رفتار خود با کودک حد

اعتدال را رعایت کنند نه تفریط و نه افراط، و در تربیت کودک خود بدون هیچ چشم داشت مادی و معنوی کوشا باشند، و خانم هایی که آمادگی لازم را برای مادر شدن ندارند تا زمانی که این آمادگی را کسب نکرده اند، مادر نشوند.

منبع

 

درد شانه

 

حمیدرضا اصلانی در کنفرانس ماهانه انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با موضوع ارتوپدی اطفال و دردهای شانه و آرتروز شانه اظهار داشت: در صورت انجام مداوم کارهایی که آرنج دست بالای سر قرار می‌گیرد تاندون گرداننده شانه داخل حفره شانه محکم می‌شود که این مسئله درد شانه را به همراه دارد.

و عنوان کرد: کار مداوم با رایانه و یا استفاده طولانی مدت از گوشی هم می‌تواند در بروز درد شانه تاثیر گذار باشد اما شایع ترین علت قرار گرفتن مداوم آرنج دست در هوا است.

منبع

آیا هدف از ازدواج خوشبخت شدن است؟


اگر هدف خوشبخت شدن است ،منظور از خوشبختی چیست؟
آیا خوشبختی همان راحتی و رفاه و آزادی است؟ و دست یافتن به آرزوهای ذهنی؟
در این صورت، بچه دار شدن عامل بدبختی است. چون آزادی و رفاه را از زوج می گیرد.
با ازدواج محدودیت بیشتر می شود. هر کدام از زوجین خواسته هایی دارند که ممکن است در تضاد با طرف مقابل باشد.
در خوشبین ترین حالت هم خوشبختی با تعریف فوق به دست نمی آید.

منبع

همسرداری اسلامی

 

دوستدار اهل بيت عليهم السلام دوستدار همسر است

 

«هر كس بيشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن ها (همسرش) نيز بيشتر دوستي مي كند .»

كل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا

امام صادق(ع)

ادامه »

ازدواج به روش "همسان گزینی"

 

چندی است که مشاوران و روانپزشکان کلان شهرها در مطب خود طرح “همسان گزینی” را در پیش گرفته اند.

در این طرح رده های سنی جوانان مثلا به تعداد 12 عدد خانم و 12 عدد آقا روبروی یکدیگر قرار می گیرند سپس مشاور یک موضوعی را انتخاب و مطرح می کند سپس بحث و گفتگو بین حاضرین پیش می آید و پزشک یا مشاور حاضر در جلسه افرادی را که از لحاظ فکری به یکدیگر نزدیک تر هستند را جدا کرده و آنها را برای ازدواج ارزیابی و به یکدیگر معرفی می کند.

اما آیا این روش صحیح می باشد؟

پاسخ توسط ، حامد محمدی کنگرانی روان پزشک و مشاور خانواده

مشاورانی ‌که در مطب شخصی همسان گزینی انجام می دهند یک کارغیرعلمی و غیر اخلاقی می‌کنند و باید جلوی آن را گرفت.

اگر این طرح همسان گزینی به ازدواج درست یک نفر هم کمک کند طرح خوبی است اما اگر به ده نفر صدمه برساند اصلا مناسب نیست. من نگران این هستم که این طرح چقدر می تواند مشکل ازدواج را حل کند؟ یعنی وضعیت را بدتر از این نکند و سواستفاده شود؟

ادامه »

دختران چگونه سوار تاکسی شوند؟!

 

یکی از دغدغه های دختران برای حضور در جامعه سوار شدن در تاکسی می باشد.چون امکان برخورد با نامحرم وجود دارد. اگر نوع ماشین پراید باشد که برخورد همراه با فشار مستلزم، نشستن در قسمت عقب خودرو زمانی که 3 نفر در آن وجود داشته باشند، است. در بعضی شهرها و خانواده ها فرهنگ جلو نشستن برای خانم ها نیز وجود ندارد.

پس چاره چیست؟

ادامه »

سرکوب غرایز از دیدگاه شهیدمطهری

نمی گذارد بچه ی پنج شش ساله برود با بچه ها بازی کند،هر مجلسی که خودش می رود بچه را هم می برد برای اینکه تربیت بشود، جلوی خنده ی او را می گیرد، جلوی خوراک او را می گیرد. بچه بزرگ می شود در حالی که احتیاجات طبیعی وجودش برآورده نشده است، همواره به او گفته اند خدا، قیامت، آتش جهنم. تا در سنین بیست و چند سالگی این قوای ذخیره شده این شهوت ها و تمایلات اشباع نشده یک مرتبه زنجیره را پاره می کند. این بچه ای که شما می دید در اثر تلقین پدر در دوازده سالگی نمازش بیست دقیقه طول می کشید،نماز شب می خواند دعا می خواند یکمرتبه می بینید در بیست و پنج سالگی یک فاسق و فاجری از آب در می آید که آن سرش ناپیداست.
چرا؟برای اینکه شما به بهانه ی مقامات عالیه ی روح ، سایر غرایز او را سرکوب کرده اید.
البته در غریزه ی بچه خدا بوده است قیامت و عبادت بوده، اما شما این غریزه ی خدا و عبادت و اینهارا در حالی در این بچه تقویت کرده اید که جلوی سایر غرایز او را گرفته اید، سایر غرایز او را حبس کرده اید عصبانی و ناراحت کرده اید، به زندان انداخته اید حق اینهارا نداده اید دنبال فرصتی می گردند. در یک فرصتی که برایشان پیش می آید در یک وقت که بچه فیلمی را تماشا کند یا در مجلسی با یک زن جوان آشنا بشود همان کافی است که این نیروهای ذخیره شده ی سرکوب شده یک مرتبه زنجیرها را پاره کند و بکلی تمام آن ساختمانی را که پدر در وجود او به غلط ساخته است ویران سازد.درست مثل باروتی که منفجر بشود، منفجر می شود.

منبع:آزادی معنوی،استادمرتضی مطهری،چاپ39 ،ص117

تحکیم خانواده از نگاه حدیث

امام علی (ع):
کسی که به خانواده اش بدی می کند،هیچ امیدی به او نیست.1

امام علی (ع):
مبادا خانواده ات و دوستدارانت ،به واسطه ی تو بدبخت ترین مردمان باشند.2

پیامبر(ص):
منفورترین بندگان نزد خداوند، کسی است که به خانواده اش بخل بورزد.3


1. غررالحکم:ح8134، عیون الحکم والمواعظ : ص443 ح 7736
2. غررالحکم:ح 10199 ، عیون الحکم والمواعظ : ص 521 ح 9462
3. الفردوس :ج 1 ص 367 ح 1482 عن أبی هریرة

 

خانواده یا جامعه کدامیک برای تربیت فرزند مهمتر است؟

با مطالعه ی تاریخ زندگی بزرگان درمی یابیم که آن ها در بستر مناسبی با نام خانواده الگو پذیری داشته اند نه جامعه ی وقت آنان. درست است که هم اکنون دسترسی به فضاهای مجازی باعث شده تا تسلط و کنترل والدین روی فرزندان کاهش پیدا کند ولی با نگاه اجمالی به تاریخ می توان دریافت که اگر خانواده دارای اصالت رفتاری باشد و بتواند ارزش ها را در روحیه ی فرزند خود تثبیت کند.هیچ گاه فضای بیرون خانواده نمی تواند روی آن ها تاثیری داشته باشد. در این خصوص زندگی حضرت محمد(ص) می تواند برای خانواده های فعلی ما سرمشق عالی باشد.

عبدالمطلب فرزندانش را از ظلم و ستم و امور پست دنیا نهی و به صفات نیک تشویق می کرد.عبدالمطلب شخصیتی محبوب ،بخشنده،خردمند و سرور وپناهگاه بی رقیب قریش بود.

عبدالمطلب سنت هایی داشت که اکثر آنها در اسلام تایید شد.(تاریخ اسلام،پیشوایی مهدی،ص101) عبدالمطلب نه تنها به معاد اعتقاد داشت بلکه حتی درباره ی کیفر و پاداش روز رستاخیز تاکید می کرد و می گفت پس از این جهان جهانی خواهد بود که در آن نیکوکاران و بدکاران به پاداش و کیفر اعمال خود خواهند رسید. (تاریخ اسلام،پیشوایی مهدی،ص101)

کناره گیری و عبادت در حرا در میان خداپرستان قریش سابقه داشته است.  نخستین کسی که این سنت را گذاشت عبدالمطلب ،جد محمد (ص) بود که چون ماه رمضان می رسید به کوه حرا می رفت و مستمندان را اطعام می کرد. (تاریخ اسلام،پیشوایی مهدی،ص129)

پس رسول الله در زیر سایه ی مردی با این اوصاف تربیت شده و این طور نبوده که ایشان با رسیدن به پیامبری در سن 40 سالگی یک شبه دارای صفات پسندیده  شود بلکه از همان ابتدا در خانواده ای به دنیا آمده که اعمال و رفتار آنها دارای ارزش های دینی بوده و هرچند در آن زمان نه تنها مکه بلکه تمام جزیرة العرب در جاهلیت محض به سر می بردند ولی با این وجود خصلت های مردم آن زمان نتوانست ذره ای روی آن حضرت در 40 سال نخست زندگی موثر واقع شود.

مهزیار