موضوع: "شهدا"

دست های خشک

پلاسکو

از زمانی که تو سوختی دوست داشتم برایت قلم بزنم اما دست هایم خشک شده بودند و چشم هایم  مبهوت در بزرگیت

ای دستانم یاریم کنید تا در وصف او بنگارم در وصف ایثارش در وصف ازخودگذشتگی اش و بلاخره از توصیف شهادتش

تو رفتی تا به من گوشزد کنی که چه خوب است رفتنی به یاد ماندنی

پس برایم دعا کن من نیز مانند تو خوب بروم

به امید آن روز

چرا اقامه ی عزای امام حسین علیه السلام مهم است؟

 

…امروز، حتی در میدان پر خروش عزای سیدالشهدا، هدف جنگ نرم و پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصه‌ی جهاد و مقاومت دور کنند؛

مردم را نسبت به آرمان‌ها بی‌تفاوت کنند؛

همه چیز را با احساسات سطحی و عشقی پر کنند،

و «حسین» و «عباس» و «زینب» و «علی اکبر» و «علی اصغر» و «رقیه» و «مسلم» علیهم‌السلام را در همان عمق تاریخ به مثابه اسطوره‌هایی همچون سایر اسطوره‌ها مدفون سازند.

نگذارند،آن اثر تاریخ‌ساز خود را، در «محرم همین امسال» به جای بگذارند.

«تبلیغات وسیعی که میلیاردها دارند خرجش می‌کنند، با این هدف انجام می‌گیرد که ملّت ایران را که با مقاومت خود، با ایستادگی خود، توانسته قدرت‌های جهانی را، سلطه‌های بزرگ را در بسیاری از خواسته‌هایشان ناکام بگذارد، مأیوس کنند، و از صحنه خارج کنند؛ هدف این است.

حتی، اگر فشار اقتصادی هم می‌آورند، هدف این است؛ اگر فشار سیاسی هم می‌آورند، هدف این است؛ اگر فشار امنیّتی هم می‌آورند، هدف این است… .

هدف، تصرّف فضای فکری و روحی کشور است؛

اگر کار اقتصادی می‌کنند به این نیّت است؛ اگر کار امنیّتی می‌کنند، کار روانی می‌کنند، از فضای مجازی استفاده می‌کنند، از ماهواره استفاده می‌کنند، از رادیوها و تلویزیون‌ها استفاده می‌کنند، از مبلّغان دهان‌به‌مزد و سخن‌به‌مزد در اطراف دنیا استفاده می‌کنند، همه با این هدف است.

خب، در یک چنین شرایطی آن چیزی که می‌تواند ملّت را سَر پا نگه دارد، در آن‌ها شوق و طراوت به وجود بیاورد، یاد شهدا است».

یاد فلسفه شهادت شهدای دیروز در کربلا، و شهدای امروز در شلمچه و فوعه و کفریا.

 

نویسنده: دکتر حامد حاجی حیدری

منبع: khamenei.ir

 

در آرزوی شهادت ...

شهید محمود صارمی

 

شهید محمود صارمی، در سال 1348 در یکی از روستاهای اطراف بروجرد به نام «چهار بره» به دنیا آمد. شهید صارمی در کنکور سراسری، در رشته جغرافیای انسانی در دانشگاه تهران قبول شد و به همین علت تهران را برای زندگی برگزید. او پس از گذراندن چند ترم، از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شد و مدت هفده ماه در آن جا ماند و سپس به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت.

ادامه »

سفربه زیارت امامزاده محمد ابن حسن(ع)

 

بسمه تعالی

امام زاده محمد ابن الحسن علیهما السلام

در تاریخ 9شهریور نود وسه توفیق زیارت امام زاده محمد ابن الحسن علیهما سلام در داخل کوههای جنوب الیگودرز نصیبم شد.

خواستم بدانم این امام زاده کیست ؟ وچه جایگاهی دارد؟ و چگونه به این مکان رسیده است ؟ وچرا شهید شده است ؟ وچرا های دیگری که به ذهن هر زائر می رسد .

ادامه »

نماهنگ ما منتظریم

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما منتظریم که آقای حاج احمد متوسّلیان ان‌شاءا… بیاید؛ نگویید شهید، ما که خبر نداریم از شهادت ایشان. خداوند ان‌شاءا… که فرزند شما را - هرجا که هست، هرجور که هست - مشمول لطف و فضل خودش قرار بدهد. ما کـه آرزو میکنیم ان‌شاءا… خداوند این جوان مؤمن و صالح را برگرداند».

 

شهید دکتر مصطفی چمران

 

سالروز پرواز آسمانی ات بر شما تهنیت و بر ما تسلیت باد.

 

 شهید چمران چرا بنام بود، چطور او به یکی از شخصیت های برجسته ی تاریخ تبدیل شد؟
چون فیزیکدان بود
چون وزیر دفاع بود
چون نماینده ی مجلس شورای اسلامی بود
چون بنیانگذار ستاد جنگ های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود
چون در این جنگ فرمانده بود
چون فعال سیاسی بود
چون در دانشگاه تهران دانشگاه تگزاس ای اند ام دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحصیل کرده بود
چون تخصص در چریک داشت
و یا اینکه چون شهید شده بود
کدوم یکی باعث شهرت او شده و شاید تمام این عوامل باعث شده اند تا همه نام او را بشناسند. بله تمام برجستگی های شخصیتی وی باعث شده اند تا وی به مشهور بودن برسد ولی چه چیز باعث شد تا چمران در هر زمینه ای که قدم بگذارد بهترین شود ،( این خواسته ای است که تمام والدین از فرزند خود انتظار دارند ولی نمی دانند چطور این را در شخصیت فرزندشان نهادینه کنند) بتواند تمام ابعاد وجودی خویش را پرورش دهد طوری که هیچ کدام از فعالیت های وی باعث سرکوب دیگر اقدامات وی نشود. چون در امریکا درس می خواند خودش و دیگران را با عنوان تقیه گول نزد و از بار مسئولیت های دینی اش نظیر جهاد سر باز نزد و در مذهب و دین خود نیز پرورش پیدا کرد.

جواب فقط این است که چمران و امثال وی در دوره ی نوجوانی دچار بحران هویت نشده اند!!

بحران هویت، از مسائل مهم دوره ی نوجوانی است. هویت عبارت از تمایزی است که فرد بین خود و دیگران می گذارد و شامل طرز فکر و عقایدی می شود که معرف فرد و چگونگی ارتباط او با دیگران است.اگر نوجوان بتواند خود را بشناسد و از دیگران جدا سازد، تعادل روانی وی تضمین می شود، ولی اگر سرخوردگی و عدم اعتماد در او پدید آید، به جای ارتباط با مردم، منزوی می شود و رکود و ابهام در نقش وی، او را به بحران هویت دچار می کند.در این بحران نوجوان شدیداً دچار اضطراب و دغدغه های فکر می شود و نمی تواند جنبه های مختلف شخصیت خویش را در یک خویشتنِ هماهنگ، سازمان دهد.تردید نوجوان در سه مورد یا بیشتر از موارد زیر است: اهداف بلند مدت، انتخاب شغل، الگوهای دوستی، رفتار و تمایل جنسی، عقاید دینی، ارزش های اخلاقی و تعهد گروهی.
حال والدین باید با روش های مناسب برقراری ارتباط، نقش و وظایف خود، روانشناسی نوجوان و روش های نامناسب تربیتی آشنا شوند تا به روابط سالم و متعادلی در خانواده دست یابند. در این باره توجه به چند اصل کلی لازم است:
الف. ایجاد امنیت روانی
ب.برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
ج.برقراری ارتباط کلامی و عاطفی
د.اصل پذیرش و احترام
ه.پرهیز از افراط و تفریط، تحمیل و مقایسه
ر. ثبات عاطفی والدین

 


منبع:درآمدی بر نظام خانواده در اسلام، سالاری فر محمدرضا، چاپ نهم 92 ،صص 167و168