موضوع: "عبادت"

مسجد و تعلیم و تعلم

 

در صدر اسلام، مسجد افزون بر محل برگزاری مراسم عبادی، محل دانش آموزی نیز به شمار می آمد. برای نمونه، پیامبر در مسجد، آیه های قرآن، احکام و معارف دین و حتی مسائل تاریخی را به مردم آموزش می داد. مطالبی که در این جلسه بیان می شد، با میزان توان فکری شنوندگان هماهنگ بود و جلسه ها پس از برخی نمازها، مانند صبح و شام که شمار بیشتری از مردم در مسجد حضور داشتند، برگزار می شد. افزون بر مسجدالنبی، در دیگر مسجدهای مدینه نیز جلسه های درس برقرار بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از برخی یاران برجسته خود برای امامت جماعت استفاده می کرد و آنان به مردم تعلیم می دادند.

پدر من نیز دبیر بازنشسته است وقتی دانش آموزان برای رفع سوالاتشان به ایشون مراجعه می کنند به آن ها می گوید فردا برای نماز صبح بیایید مسجد تا بعد از نماز به رفع سوالات شما بپردازم بخاطر این حرکت پدرم خیلی از دانش آموزان مسجدی شدند. من به وجود پدرم افتخار می کنم.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه

تأثیر وضو در طلب حاجت

 

اگر کسی بی وضو در طلب حاجت خود برود و نیازش برآورده نشود، جز خویشتن کسی را سرزنش نکند.

امام صادق(ع)

 

از این حدیث چند نکته مهم به دست می آید؛

ادامه »

رمز داشتن سجاده ی تمیز

برای اینکه سجادتون به مدت طولانی تر از آلودگی حفظ بشود و حتی شما دغدغه ی اینو نداشته باشید که آیا این قسمت فرشی که رویش سجاده پهن می کنید تمیز هست یا نه. بهتره که زیر سجاده یه پارچه ی چلوار سفید داشته باشید تا خیالتون راحت باشه. سعی کنید که پارچه را خیلی بزرگ تر از سجاده نبرید بلکه از هر قسمت حداقل 10 سانت بیشتر باشه. و پارچه را همیشه همزمان با سجاده جمع کنید تا در ساعاتی که سجاده بلااستفاده هست گرد و غبار روی آن نشیند.

ادامه »