چرا در محیط های نا آشنا خوب نمی خوابیم؟

به گزارش شفا آنلاین، یافته‌های این پژوهشگران، ممکن است توضیح‌دهنده علت به‌اصطلاح «اثر شب اول» - احساس خستگی پس از خوابیدن در یک محل جدید- باشد. این یافته‌ها در انسان تا حدی شبیه حالتی که در پرندگان و پستانداران دریایی دیده می‌شود، به این صورت که اغلب یک نیمه از مغز به خواب می‌رود و نیمه دیگر هشیار باقی می‌ماند. یوکو ساساکی، استادیار دانشگاه براون و همکارانش در این بررسی الگوهای امواج مغزی ۳۵ دانشجوی این دانشگاه را در یک آزمایشگاه خواب در طول ۵ شب ثبت کردند.

این گروه پژوهشگران فعالیت مغزی با امواج آهسته این افراد را اندازه‌گیری کردند که همزمان با خواب عمیق رخ می‌دهد. نتایج نشان داد که در طول شب اول این دانشجویان در آزمایشگاه خواب فعالیت با امواج آهسته در برخی از نقاط نیمکره راست بیشتر از مناطق متناظر در نیمکره چپ است. اما هر چه تفاوت میان فعالیت مغز در میان دو نیمکره بیشتر بود، به خواب رفتن فرد سخت‌تر می‌شد. هنگامی که صدایی آن‌قدر بلند که فرد را از خواب سبک بیدار کند، در کنار گوش‌های راست و چپ این دانشجویان پخش شد، پخش صدا در کنار گوش راست که به نیمه چپ مغز ارتباط دارد، افراد را سریع‌تر بیدار می‌کرد.اینکه نیمکره چپ در خواب شب اول «هشیارتر» از نیمکره راست است، ممکن است یک راهبرد برای بقای انسان‌ها باشد. به این معنی که نیمه چپ مغز به‌عنوان یک مراقب در موارد خطر فرد را بیدار می‌کند.

منبع

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.