سفربه زیارت امامزاده محمد ابن حسن(ع)

 

بسمه تعالی

امام زاده محمد ابن الحسن علیهما السلام

در تاریخ 9شهریور نود وسه توفیق زیارت امام زاده محمد ابن الحسن علیهما سلام در داخل کوههای جنوب الیگودرز نصیبم شد.

خواستم بدانم این امام زاده کیست ؟ وچه جایگاهی دارد؟ و چگونه به این مکان رسیده است ؟ وچرا شهید شده است ؟ وچرا های دیگری که به ذهن هر زائر می رسد .

با کمال تأسف تاریخی مدونی درمورد این شخصیت ارزشمند وجود ندارد ویا اگر باشد من و امثال من نتوا نستیم به آن دست رسی داشته باشیم .

برایم سنگین بود چهره ایکه این همه مورد توجه علاقه مردم است چرا هیچ گونه مطلبی در مورد آن نوشته نشده است ابتدا به روحانی مستقر در آن حرم شریف به نام حجت الاسلام شاه منصوری مراجعه کردم مطلبی نداشت بجز مراجعه ایکه به دفتر مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی داشته اند ودفتر ایشان مطالبی بیان داشته اند وبعنوان سند نوشته ضبط کردم فرموده اند ( امثال اینان بخاطر ظلم وستم حکومت منصور دوانقی حاکم ضد علوی بنی العباس برای شیعیان به وجود آمده بود و شعیان را مورد ظلم وستم شدید قرار می داند لذا شیعیان برای حفظ جان خود و اهل البیت از خانه و کاشانه ودیارخود دست می کشیدند و به صورت گمنام به جبال پناه می برده اند ) از جمله این مکانها باید از استان لرستان بخاطر نزدیکی به مناطق عرب زبان ووجود کوههای سر به فلک کشیده که معروف به سلسله جبال بودند پناه می آوردند و از باب در امان بودن از شخص وشخصیت خود به دیگران سخنی بیان نمی کردند لذا از آنان نام ونشانی باقی نمی ماند .

اما بر اثر کراماتیکه بعد اتفاق می افتاد مورد توجه مردم آن سر زمین قرار می گرفتند ویا اینکه افرادی سینه به سینه نوع شهادت آن افراد حتی از دشمن به نسلهای بعدی منتقل میشد.

حال به بررسی ایکه برای این امام زاده علیه سلام انجام شده بر می گردم

1– سؤالی از دفترمرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی درمورد امام زاده محمد ابن الحسن (ع ) شده و نظرات متصدیان دفترشان که به مردم این دیار ابلاغ شده است بروی سنگی مشکی نوشته شده است عکسی از آن بر داشتم جهت اطلاع تقدیم می کنم

بسمه تعالی 433 برابربا —19/6/1376

از کتاب خانه حضرت آیِة الله مرعشی نجفی

ریاست محترم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان الیگودرز

سلام علیکم راجع بامامزاده محمد بن حسن علیه السَلام واقع در قریه اینوه از توابع بخش بشارت از شهرستان الیگودرز به اطلاع میرساند این امام زاده از قدیم مورد توجه علاقه مندان بخانواده اهل بیت عصت و طهارت بوده و متأسفانه متولیان سابق با مسامحه در امر امامزاده سبب مفقود شدن شجره نامه وی گردیده و آنچه که قابل توجه است این امام زاده شریف از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام میباشد و مورد تأیید میباشد امید وارم علاقه مندان بخاندان اهل بیت توجه شایانی نسبت باین امام زاده داشته باشند واز فیض آنجناب بهره مند گردند

امضاء از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی

2 – حسب گفته حجت الاسلام شاه منصوری تعداد افرادیکه در این سفر باهم بوده اند نوزده ویا بیست نفربوده اند که با بر خوردیکه سپاه حکومتی با آنان داشته اندهمه به شهادت رسیده اند ونحوه شهادت امام زاده با قطع سر از پشت گردن بیان داشت وبنابه بیان ایشان بعد از شهادت پوست بدن ایشان هم کنده شده است

3 – در نوسازی جدید تعدادی اسکلت پیدا شده که سردر بدن نداشته اند وبعضاًَ هنوز گوشت بر اسکلت آنها بوده که با کمال تأسف از این اسکلتها هیچ گونه تصویری گرفته نشده است

4 – حسب فرموده روحانی مستقر بنا به نقل سینه به سینه مردم امام زاده در سن داوزده ویا سیزده سالگی بوده است ولذا مقبره کوچکی دارد وقبر و ضریح مبارک در حد کمتر از یک متر درحدود یکمتر ونیم میباشد از ساخت ساختمان اولیه آن سؤال شد فرمودند طبق گفته متولی حرم که نسل بعد نسل متولی بوده اند برمی گردد به سیصد وشصت سال قبل ولی حالیه ساختمان با عظمتی برساختمان اول ساخته اند (با حفظ ساختمان اول ) و بزودی در طبقه فوقانی آن ضریح زیر گنبد جهت زیارت مردم نصب می شودتا از محدودیت مکان خارج شوند .

5 – کرامات زیادی از حضرتشان دیده شده است و هر وقت کرامتی هم اتفاق می افتد بوسیله بلنگو اذان گفته می شود و مردم هم به دیدن افراد شفا یافته می شتابد

و باید از مدیریت اوقاف و امور خیریه استان لرستان جناب حجت السلام خاکباز که در حفظ نزورا ت ومدیریت در ساختمان امامزاد وساخت و مرمت جاده دسترسی و حضور چشمگیر ایشان وانتخاب مدیر توانمند وپیگیر شهرستان الیگودرز جناب حجت السلام ارکبان تشکر وسپاس گذاری نمود .

محمد مهدی روشن

 

منبع: http://mmroshan.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6985

  • 5 stars
    نظر از: رحیمی
    1395/04/27 @ 09:38:13 ب.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و دورود
    در روایتى امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
    «ما اجْتَمَعَ قَوْمٌ فى مَجْلِس لَمْ یَذْکرُوا اللّهِ وَ لَمْ یَذْکرُونا اِلاّ کانَ ذلِک الْمَجْلِسُ حَسْرَةً عَلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»
    هیچ قومى و مردمى در مجلسى جمع نگشتند که در آن یاد خداوند و یاد ما را بر زبان جارى نساختند، مگر اینکه آن مجلس در قیامت براى آنها حسرت خواهد بود.
    و نیز فرمودند:
    «اِنَّ ذِکرَنا مِنْ ذِکرِ اللّهِ»( بحارالانوار، ج 72) یاد ما هم یاد خداوند است.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    یا علی علیه السلام

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.