چرا باید به زیارت امام زادگان رفت؟

 

داشتن رابطه خویشاوندی با یک معصوم دلیل بر مومن بودن افراد نمی شود. چه بسا افرادی مانند جعفر کذاب که علی رغم داشتن رابطه با امام معصوم(ع) از راه راست منحرف شدند.
حال سوال اینجاست که چرا در زیارت نامه امام زادگان جملاتی مانند انی اشهد انک قلت حقاو شهادت هایی از این قبیل امده!
در صورتی که ما بر حسب ظاهر دلیلی بر درست بودن این شهادت ها نداریم جز اینکه این افراد فرزند امام معصوم(ع) هستند.


پاسخ از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني


در ابتدا باید اشاره شود که زیارت امامزاده های که در سیره مومنین مطرح است بر اساس آموزه های کلی است که در منابع دینی بدان اشاره شده مثلا از رسول خدا نقل شده که فرمود: « مَنْ زارَنيِ أَوْزَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتيِ، زُرْتُهُ يَومَ القِيامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِه (1) كسي كه من يا يكي از فرزندانم را زيارت كند، روز قيامت به زيارت او مي آيم و او را از هول و هراس آن روز رهايي مي دهم.»
و از سوی دیگر ناگفته پيداست كه زيارت فرزندان معصومين (ع) و اصحاب و خواصّ آنان، در جهت بزرگداشت انوار پاك و مطهّر حضرات معصومین است. ولی اين را نيز بايد در نظر داشت كه در زيارت امامزادگان و صالحان، توجّه به دو نكته ضروري مي نمايد:
الف) اثبات و وثاقت در وجود قبر، نخستين گام را تشكيل مي دهد. وجود امامزاده در يك مكان، از طريق تصريح معصومين (ع) و افراد مورد وثوق، شواهد مستند تاريخي و شهرت به دست مي آيد. در وثاقت و شهرت امامزادگاني همچون حضرت فاطمه معصومه و عبدالعظيم حسيني (ع) ترديدي وجود ندارد؛ اما در قبور برخي از امامزادگان جاي ترديد وجود دارد كه شايسته است در اين زمينه پژوهش به عمل آيد.(2)
ب) در زيارت و تكريم امامزادگان و اصحاب معصومين (ع)، اصل بر ايمان، تديّن، تقوا، و قرار گرفتن آنان در مسير اهداف معصومين (ع) است؛ مگر اين كه خلاف آن ثابت گردد، همچون جعفر كذّاب و افرادي مانند او كه شناخته شده اند.(3)بنابر این اگر در زیارت نامه ها جمله از قبیل آن در پرسش اشاره شده آمده این مطلب در واقع مبتنی بر اصول کلی است واصل هم این است که فلان امامزاد ه غیر از انتساب به ائمه از تقوا و شرایط لازم نیز بر خور دار بوده، لذا در باره او آن زیارت نامه تنظیم شده است از این رو گفتن آن جمله محذور ی ندارد. مگر این که خلافش ثابت گردد.
گفتنی است که نفس برخورداری این افراد و امامزاده ها از بارگاه و شهرت و سیره تعظیم و تکریم انان از جانب توده جامعه شاهد خوبی است بر آن که آن ها در زمان حیات انسان های صالحی بودند والا کم نبودند فرزندان معصومین که نامی از آنها نیست.
پي نوشت:
1. ابن قولویه قمی،كامل الزّيارات،نشر دار الکتب الاسلامیه تهران، بی تا ، ص 8 - 9.
2.مجلسی، تحفةالزائر،نشر الهادی، قم، بی تا ، ص 379 - 381 .
3. همان .

منبع

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1395/05/18 @ 09:58:27 ق.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    با سلام
    موفق باشید

  • 5 stars
    نظر از: او خواهد آمد
    1395/05/17 @ 12:59:52 ق.ظ

    او خواهد آمد [عضو] 

    جالب بود دوست عزیز سپاس

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1395/05/16 @ 04:47:59 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    ممنون از مطلب خوبتون

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.